† ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ
Ἐλέῳ Θεοῦ Μητροπολίτης τῆς Ἁγιωτάτης Μητροπόλεως Καλαβρύτων & Αἰγιαλείας
Πρός
τόν Ἱερόν Κλῆρον,
τούς Ἐντίμους Ἄρχοντας
καί τόν Εὐσεβῆ Λαόν
τῆς καθ’ ἡμᾶς Θεοσώστου Ἐπαρχίας
Ἀγαπητοί μου πατέρες καί ἀδελφοί,
παιδιά μου ἐν Κυρίῳ ἀγαπημένα,
Μέ αἰσθήματα ἀγαλλιάσεως καί χαρᾶς ἀνεκλαλήτου ἑορτάζουμε καί φέτος τήν Γέννηση τοῦ Σωτῆρος Χριστοῦ, μέ τήν καρδία, τήν συνείδηση καί τήν ὕπαρξή μας ὁλόκληρη νά ὑπερεκχειλίζουν ἀπό εὐγνωμοσύνη, βαθιά πίστη, ἐλπίδα καί ἀγάπη πρός τόν Γεννηθέντα Υἱό καί Λόγο τοῦ Θεοῦ, ὁ Ὁποῖος μέ τήν συνέργεια τοῦ Ἁγίου Πνεύματος προσέλαβε τήν ἀνθρώπινη φύση ἀπό τήν Ἄχραντη Θεοτόκο καί Ἀειπάρθενο Μαρία.
Ἡ πρόσληψη αὐτή ἔγινε γιά νά ἁγιασθεῖ, νά θεωθεῖ, νά ἀφθαρτισθεῖ ὁ ἄνθρωπος. Μάλιστα, σύμφωνα μέ τήν κλασική θεολογική διατύπωση τοῦ Μεγάλου Ἀθανασίου, ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ “Ἐνηνθρώπησεν ἵνα ἡμεῖς Θεοποιηθῶμεν”. Ἔτσι, διά τῆς θείας Ἐνανθρωπήσεως, τῆς Ἐνσαρκώσεως τοῦ Υἱοῦ τοῦ Θεοῦ, κάθε ἄνθρωπος πού πιστεύει σέ Αὐτόν ἀποκτᾶ τήν δυνατότητα καί τό χαρισματικό προνόμιο νά γίνει καί αὐτός Υἱός τοῦ Θεοῦ κατά χάριν καί νά μετάσχει στήν ζωή, στό φῶς, τήν ἀλήθεια, τήν σοφία, τήν ἐλευθερία, τήν ἁγιότητα καί τήν ἀθανασία τοῦ Δημιουργοῦ. Διά τῆς Ἐνανθρωπήσεως τοῦ Κυρίου, ὁ ἄνθρωπος δύναται νά βιώσει τί σημαίνει ὅτι εἶναι δημιουργημένος “κατ’ εἰκόνα” καί τί σημαίνει ὅτι, ἐντός τῆς Ἐκκλησίας, μέ τίς ζωογόνες πνοές τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, πορεύεται στό “καθ’ ὁμοίωσιν” τοῦ Θεοῦ.
Γι’ αὐτό ἡ Ἐκκλησία ἑορτάζει καί πανηγυρίζει τό μέγα Μυστήριο τῆς Σαρκώσεως τοῦ Θεοῦ Λόγου. Πρόκειται περί τοῦ “αἰωνίοις χρόνοις σεσιγημένου μυστηρίου, φανερωθέντος δέ νῦν” (Ρωμ. 14, 24-25), καθώς λέγει ὁ Ἀπόστολος Παῦλος στήν πρός Ρωμαίους Ἐπιστολή του. Τό Μυστήριο αὐτό, ὅπως ἐπισημαίνει ὁ Ἅγιος Ἰωάννης ὁ Δαμασκηνός, συνιστᾶ ἐπίσης τό “πάντων καιρῶν καινότατον, τό μόνον καινόν ὑπό τόν ἥλιον”, δηλαδή, τό πλέον πρωτάκουστο ἀπ’ ὅλα τά καινοφανῆ· τό μοναδικά καινούργιο κάτω ἀπό τόν ἥλιο, μέσα στήν ζωή καί τήν ἱστορία τῶν ἀνθρώπων.
Ἔκθαμβος ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος, στόν περίφημο 38ο θεολογικό του λόγο, ἀναφωνεῖ γιά τόν Ἐνανθρωπήσαντα Λόγο τοῦ Θεοῦ: “Ὁ ἄσαρκος παίρνει σάρκα. Ὁ Λόγος ἑνώνεται μέ τήν ὕλη. Ὁ ἀόρατος γίνεται ὁρατός, Ἐκεῖνος τόν Ὁποῖον κανείς δέν μπόρεσε νά ἐγγίσει, μπορεῖ νά ψηλαφηθεῖ. Ὁ ἄχρονος ἀποκτᾶ ἀρχή. Ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ γίνεται Υἱός τοῦ ἀνθρώπου, ὁ Ἰησοῦς Χριστός, ὁ Ὁποῖος ἦταν χθές, εἶναι σήμερα καί παραμένει ὁ Ἴδιος εἰς τούς αἰῶνας”.
Τίς ἀλήθειες στίς ὁποῖες ἀναφερθήκαμε, περιγράφει μέ ἔντονα χρώματα καί ὁ ἱερός ὑμνογράφος στό ἀριστουργηματικῆς συνθέσεως καί εὐλαβοῦς συλλήψεως ἀπολυτίκιο τῆς Γεννήσεως τοῦ Χριστοῦ: “Ἡ Γέννησίς Σου, Χριστέ ὁ Θεός ἡμῶν, ἀνέτειλε τῷ κόσμῳ τό φῶς τό τῆς γνώσεως· ἐν αὐτῇ γάρ οἱ τοῖς ἄστροις λατρεύοντες, ὑπό ἀστέρος ἐδιδάσκοντο, σέ προσκυνεῖν, τόν Ἥλιον τῆς δικαιοσύνης, καί σέ γινώσκειν ἐξ ὕψους ἀνατολήν. Κύριε δόξα σοι”.
Ἐδῶ ἡ Ἐκκλησία, διά τοῦ ὕμνου αὐτοῦ, ὁμολογεῖ ἀπερίφραστα ὅτι μέ τήν Γέννηση τοῦ Κυρίου, ἔλαμψε στόν κόσμο τό φῶς τῆς γνώσεως τοῦ Θεοῦ, ἐνῶ μέ τήν Ἐνανθρώπηση τοῦ Χριστοῦ, συνεχίζει ὁ ὑμνογράφος, ἐκεῖνοι πού πρῶτα λάτρευαν τά ἄστρα, τήν κτίση, τά εἴδωλα, δηλαδή οἱ Μάγοι, γιά τούς ὁποίους κάνει λόγο ἡ εὐαγγελική ἱστορία, τώρα διδάσκονται ἀπό ἕνα Ἄστρο νά προσκυνοῦν τόν Χριστό, τόν Ἥλιο τῆς Δικαιοσύνης, καί νά ἀναγνωρίζουν ὅτι ὁ Χριστός, τόν Ὁποῖο δοξάζουμε, εἶναι ἡ ἐξ ὕψους Ἀνατολή.
Ἀδελφοί μου,
Ὁ Ἱερός Χρυσόστομος λέγει ὅτι ὁ ἀστήρ πού ὁδήγησε τούς Μάγους στόν Βασιλέα Χριστό δέν ἦταν φυσικό φαινόμενο, ἀλλά Ἄγγελος Θεοῦ, πού τούς βοήθησε νά γνωρίσουν τήν ἐξ ὕψους Ἀνατολή, δηλαδή τόν Ἐνανθρωπήσαντα Κύριο.
Ἄς προσευχηθοῦμε, λοιπόν, νά ἀποδεχόμαστε καί ἐμεῖς στήν ζωή μας τόν λόγο τοῦ Θεοῦ, τόν λόγο τῆς Ἐκκλησίας, πού, σάν ἄλλο φωτεινό ἀστέρι, θέλει νά μᾶς καθοδηγήσει πρός τόν Χριστό, στό ἀληθινό φῶς τῆς ἐξ ὕψους Ἀνατολῆς. Στόν Ἥλιο, πού μέ τίς ζωογόνες ἀκτῖνες Του μᾶς διατηρεῖ στήν πνευματική ζωή, μᾶς περιθάλπει, μᾶς θερμαίνει, μᾶς φωτίζει.
Ἄς δοξάζουμε τόν Κύριο μέ τά ἔργα, τά λόγια, τήν μετάνοια, τήν πίστη, τήν ἀφοσίωση καί τήν συνειδητή μετοχή στά Ἱερά Μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας μας, ὥστε νά ἀποκτήσουμε “ὁμοήθειαν Θεού”, ὅπως ἔλεγε καί ὁ Ἅγιος Ἰγνάτιος ὁ Θεοφόρος, δηλαδή ἦθος παρόμοιο μέ τοῦ Θεοῦ.
Τέλος δέ, ἄς προσευχηθοῦμε νά ἀξιωθοῦμε, ἀντικρίζοντας τόν Σαρκωθέντα Χριστό στό ταπεινό σπήλαιο τῆς Βηθλεέμ, νά Τόν ἀγαπήσουμε ἔτι περισσότερο καί νά ἀποκτήσουμε ἀπό τήν παροῦσα ζωή τήν βεβαιότητα ὅτι ζεῖ καί ἐνεργεῖ μέσα μας καί ἐμεῖς ζοῦμε μέσα στήν χάρη, τό φῶς καί τήν ἀγάπη Του. Ἀμήν!
Ἡ χάρις τοῦ ἐν τῇ ταπεινῇ Φάτνῃ ἀνακλιθέντος Σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ καί ἡ ἀγάπη τοῦ Θεοῦ καί Πατρός καί ἡ κοινωνία τοῦ Ἁγίου Πνεύματος εἴη μετά πάντων ἡμῶν.
Καλά καί εὐλογημένα Χριστούγεννα!
Διάπυρος πρός Χριστόν τεχθέντα εὐχέτης πάντων ὑμῶν
Ὁ Μητροπολίτης
† Ὁ Καλαβρύτων καί Αἰγιαλείας Ἱερώνυμος

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου