Αγνώριστη είναι πλέον η κεντρικότερη και ιστορική πλατεία «Αγίας Λαύρας» του Αιγίου, αφού τα μηχανήματα εδώ και λίγες μέρες έχουν πιάσει για τα καλά δουλειά, εκτελώντας σ' αυτήν και στις περιμετρικές της οδούς έργο επανασχεδιασμού, με ενσωμάτωση των παράπλευρων έργων Ζαΐμη και Γερμανού που θα μετατραπούν σε λειτουργικούς χώρους της, συμπεριλαμβανομένου και τμήματος της οδού Ασημάκη Φωτήλα, από την οδό Ερμού μέχρι την Ταξιαρχών, μήκους 180 μέτρων.
ΤΟ ΣΗΜΕΡΑ
Η συνολικής επιφάνειας διαμορφωθείσα νέα πλατεία 4.820 τ.μ. καθότι βρίσκεται σε νευραλγικό σημείο της πόλης, όπου η κίνηση αυτοκινήτων, η παράνομη στάθμευση και η παραμονή ταξί, δυσχεραίνουν την λειτουργία της, ως το βασικότερο σημείου συνάντησης κατοίκων στο κέντρο για καθημερινές κινήσεις και κοινωνικές επαφές, είχε ορθογωνικό σχήμα, περιβαλλόταν από δενδροστοιχία και μεγάλο τμήμα της καταλαμβανόταν από τραπεζοκαθίσματα καταστημάτων που την περιβάλλουν, επιστρωμένη και με εξοπλισμό σε κακή κατάσταση.
Διαπιστώθηκε πως έτσι, η αίσθηση της πλατείας εξαφανίστηκε από την σύγχυση που επικρατεί, κυρίως από την επέκταση της χρήσης των καφετεριών και φαγάδικων με τραπεζοκαθίσματα και κακόγουστα στέγαστρα, αλλά και των χώρων που χρησιμοποιούνται από τρία περίπτερα.
ΤΟ ΑΥΡΙΟ
Στην νέα διαμόρφωση της πλατείας, μόνο και μόνο ο αποκλεισμός του αυτοκινήτου τις παρακείμενες οδών, που πεζοδρομούνται, έρχεται ως απαραίτητη ενέργεια για αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση αυτής και παράλληλα της κεντρικού δρόμου της Κλ. Οικονόμου, ανεξάρτητα από την πεζοδρόμηση ή όχι, που πάντα υπάρχει ως σκέψη, αλλά οι αντιδράσεις δεν είναι λίγες.
ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ
Αυστηρός θα είναι ο καθορισμός των χώρων υπαίθριας επέκτασης
αναψυχής και η διαμόρφωση των λοιπών ελευθέρων καθιστικών και πρασίνου, με
κατεύθυνση την βελτίωση του μικροκλίματος και την εξασφάλιση ενεργειακής
αυτονομίας της πλατείας. Η οργάνωσή της διατηρεί το καθαρό ορθογώνιο σχήμα,
αναπτύσσεται
κατά ζώνες χρήσεων και έχει αξονική σύνθεση, με βασικό
σημείο αναφοράς το υπάρχον μνημείο. το οποίο θα μεταφερθεί κεντρικότερα στη
πλευρά της Ασ. Φωτήλα.
ΤΟ ΚΕΝΤΡΟ
Έτσι, το κεντρικό τμήμα της πλατείας διαμορφώνεται με τελικό καθαρό πλάτος 10,50 μ. και είναι ελεύθερο. Η κεντρική αυτή ζώνη οριοθετείται από μια στοιχισμένη διάταξη ζωνών πράσινου και νερού, με δένδρα που φύονται με ειδική κατασκευή μέσα από το σώμα του υδάτινου στοιχείου. Μέσα σ' αυτές τις ζώνες, πλάτους 6,50 μ και διαφοροποιούμενου μήκους, θα διατάσσονται σε ελεύθερη διάταξη, οργανωμένες εξέδρες, επάνω στο νερό, με καθιστικούς πάγκους, καθιστώντας τον άνθρωπο αναπόσπαστο στοιχείο του χώρου πρασίνου, και μεγιστοποιώντας το πλεονέκτημα του νερού.
ΤΟ ΝΕΡΟ
Το νερό θα πλουτίσει τις ζώνες πρασίνου, περιορίζεται σε αβαθή λεκάνη και η επιφάνειά του θα βρίσκεται στην ίδια στάθμη με την πλατεία. Σε κάθε πλευρά της θα διατάσσονται 3 θεματικές ενότητες πρασίνου και νερού, με ενδιάμεσες απρόσκοπτες διαβάσεις κατά το πλάτος της, συνδέοντας τον κεντρικό άξονα με τους χώρους ανάπτυξης των καταστημάτων και τις ελεύθερες διελεύσεις που διαμορφώνονται σ' επαφή με τα κτίσματα στη βόρεια και ανατολική πλευρά.
ΤΑ ΣΤΕΓΑΣΤΡΑ
Αμέσως μετά τις ζώνες πρασίνου-νερού, και μέχρι την ελεύθερη διέλευση ελαχίστου πλάτους 3,50 μ. θα διαμορφωθεί στεγασμένος χώρος ανάπτυξης τραπεζοκαθισμάτων, με κάνναβο, στη βάση στήριξης 6 x 4,45μ. Το στέγαστρο, των χώρων αυτών, βασικό και κύριο αρχιτεκτονικό στοιχείο της διαμόρφωσης, είναι ειδικών προδιαγραφών, ώστε να μπορεί να δεχθεί φωτοβολταϊκές μεμβράνες με την εικόνα πανιού, αναρτημένο από ένα σύστημα υποστυλωμάτων και συρματόσχοινων με εντατήρες, που φέρει φωτισμό άμεσο και έμμεσο του χώρου. Η ανάρτηση με τα φωτοβολταϊκά στοιχεία γίνεται σε ύψος 3.20 μ.
Με αυτή τη λύση όλα τα καταστήματα διαθέτουν εξ αρχής τον αίθριο χώρο τους στεγασμένο με ένα διαρκές οριζόντιο αρχιτεκτονικό στοιχείο χωρίς να παρεμβαίνουν με άλλα.
ΤΟ ΥΠΟΓΕΙΟ
Για την κάλυψη αναγκών ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων, ελέγχου φωτισμού και καθαρισμού του νερού, θα χρησιμοποιηθεί το υπάρχον υπόγειο της πλατείας, με τα δημόσια ουρητήρια, τα οποία καταργούνται.
ΤΑ ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΑ
Στο δυτικό πεζοδρόμιο διαμορφώνεται εσοχή για την παραμονή 8 ταξί, στο ανατολικό δενδροστοιχία και σε όλα εσοχές προσωρινής στάσης αυτοκινήτων, ράμπες ΑΜΕΑ και τοποθετείται φωτισμός αλλά και απαραίτητος αστικός εξοπλισμός.
Η ομάδα που κάνει τη μετάβαση στην οργάνωση του κεντρικού πυρήνα
Η μελέτη Ανάπλασης του Εμπορικού Κέντρου Αιγίου συντάχθηκε από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Αιγιάλειας, με την τεχνική υποστήριξη του γραφείου «Αρχιτεκτονικών & Πολεοδομικών μελετών Χρύσα Διονυσοπούλου και Συνεργάτες» της Πάτρας, το οποίο παρέχει υπηρεσίες συμβούλου για το έργο.
Η ομάδα που συνέταξε τη μελέτη ήταν οι μηχανικοί του Δήμου Βασίλης Δρύλλης (πολιτικός μηχανικός), Φώτιος Κουρτάκης (μηχανολόγος μηχανικός), Ηλίας Τσάκαλης (ηλεκτρολόγος μηχανικός) και σύμβουλος αρχιτέκτονας η Χρύσα Διονυσοπούλου.
Για τη μελέτη της πλατείας Αγίας Λαύρας, ελήφθη ως βάση η αρχιτεκτονική μελέτη που συντάχθηκε από τον αιγιώτη αρχιτέκτονα Νίκο Μουρίκη.
Η ομάδα από το Γραφείο Τεχνικού Συμβούλου ήταν οι μελετητές: Χρύσα Διονυσοπούλου (ρχιτέκτων μηχανικός), Ανδρέας Γουβέτας (μηχανικός Χωροταξίας και Περιφερειακής Ανάπτυξης), Μαρία - Τερέζα Ακίνο Ελλούλ (αρχιτέκτων μηχανικός), Παρασκευή Γριτσώνη (αρχιτέκτων μηχανικός), Γεώργιος Σουρής (ηλεκτρολόγος μηχανικός) και Φωτεινή Σαμαντά (πολιτικός μηχανικός).
Η τελική μελέτη έχει προσαρμοστεί τις υποδείξεις του Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων και του Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής.
Αντικείμενο της μελέτης ήταν η εκτέλεση νέων έργων ανάπλασης στον κεντρικό πυρήνα του Αιγίου, τα οποία αποτελούν επέκταση των ήδη εκτελεσθέντων έργων ανάπλασης και διαμόρφωσης των κοινοχρήστων χώρων, τμημάτων της πόλης.
Έχει ενταχθεί για χρηματοδότηση στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Δυτική Ελλάδα», Άξονας «Προστασία του περιβάλλοντος - Μετάβαση σε οικονομία φιλική στο περιβάλλον» και συγκεκριμένα στο Πρόγραμμα «Δράσεις αστικής ανάπτυξης ιστορικών, εμπορικών και τουριστικών κέντρων της περιφέρειας» του ΕΣΠΑ 2014-2020.
Επιδίωξη της δημοτικής αρχής, είναι η ριζική αναμόρφωση της εικόνας, η οποία έχει υποστεί σοβαρή υποβάθμιση από την χρήση του αυτοκινήτου, τις συνθήκες στάθμευσης και τον υπερκορεσμό των λειτουργιών, με την υποστήριξη μιας εναλλακτικής πρότασης οργάνωσης του κεντρικού πυρήνα, προς όφελος των πεζών και των ήπιων μέσων κινητικότητας, αλλά και της κυκλοφοριακής μελέτης, με νέες επιλογές τον περιορισμό και την απομάκρυνση του αυτοκινήτου, από τους βασικούς εμπορικούς άξονες και κατ' επέκταση από τον παλαιό και κεντρικό πυρήνα της πόλης, με βασική προτεραιότητα την ασφαλή κίνηση του πεζού και όχι την κυκλοφορία του αυτοκινήτου.
Με την ανάπλαση του Εμπορικού - Κεντρικού Πυρήνα του σχεδίου πόλης Αιγίου, οργανώνεται μέσα από ένα ευέλικτο σχέδιο Εναλλακτικής Οργάνωσης, θα μπορούν να εφαρμόζονται σταδιακά, οι προβλεπόμενες πεζοδρομήσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου