ΩΡΑ ΕΛΛΑΔΟΣ

Τετάρτη 28 Απριλίου 2021

Πόσο μας κοστίζει ο «καθαρός» Σ.Μ.Α; - Του Γιώργου Κουβαρά

Πρόσφατα προβλήθηκε από πλευράς Δημοτικής Αρχής, βίντεο που απεικόνιζε τις εργασίες αποκατάστασης του Σταθμού Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων ο οποίος βρέθηκε σε τραγική κατάσταση μετά την κρίση με τα απορρίμματα που αντιμετώπισε ο Δήμος μας.

 

Είναι αλήθεια ότι ο Σ.Μ.Α έχει αποσυμφορηστεί σε μεγάλο βαθμό από τους τεράστιους όγκους σκουπιδιών του παρελθόντος χωρίς όμως να έχει φτάσει στο σημείο που θα έπρεπε να είναι ένας σύγχρονος χώρος μεταφόρτωσης καθώς υπάρχουν ακόμα πολλά σημεία τα οποία χρήζουν παρεμβάσεων.

 

Αυτό που απέκρυπτε όμως το βίντεο και είναι εξίσου σημαντικό, είναι το πόσο κόστισε στους πολίτες όλη αυτή η διαδικασία αλλά και πόσο θα κοστίσει από εδώ και στο εξής η διατήρησή του σε μια ανθρώπινη κατάσταση με την ακολουθούμενη πολιτική που ασκεί η Δημοτική Αρχή.

 

Ανατρέχοντας λοιπόν στο ιστορικό των αποφάσεων των Οικονομικών Επιτροπών των τελευταίων 19 μηνών θα βρούμε:

 

Tρεις απ' ευθείας αναθέσεις σε εταιρίες για την μεταφορά συνολικά 11.800 τόνων στερεών αποβλήτων με συνολικό κόστος 630.000 ευρώ.

Πέντε προγραμματικές συμβάσεις (δύο με ΦΟΔΣΑ και τρεις με ΧΥΤΑ) για την απόθεση συνολικά 21.000 τόνων απορριμμάτων με συνολικό κόστος 1,2 εκατ. ευρώ.

Δύο «μεγάλους» εξωδικαστικούς συμβιβασμούς με τις εταιρίες μάλιστα που συμμετείχαν στον ύποπτο διαγωνισμό συνολικού κόστους για τον Δήμο 470.000 ευρώ.

Τρεις μικρότερους εξωδικαστικούς συμβιβασμούς για μεταφορές προς τον Σ.Μ.Α συνολικής αξίας 60.000 ευρώ.

 

Εντάλματα πληρωμών και αναμορφώσεις προϋπολογισμών του 2019 και 2020 για την κάλυψη διοδίων-ανταλλακτικών-λιπαντικών και γενικότερα εξόδων κίνησης για τα οχήματα του Δήμου μου μετέφεραν απορρίμματα με συνολικό κόστος 43.000 ευρώ.

Τουλάχιστον έξι απ' ευθείας αναθέσεις για συνδρομή στο έργο της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας για την κατάσβεση πυρκαγιών στο χώρο του Σ.Μ.Α συνολικής αξίας 6.000 ευρώ.

 

Τουλάχιστον δύο αναμορφώσεις των προϋπολογισμών 2019 και 2020 για επισκευές και εργασίες έκτακτης ανάγκης στον Σ.Μ.Α με συνολικό κόστος 52.000 ευρώ.

Αποφασιστικές πράξεις διεκπεραίωσης του περίφημου διαγωνισμού για την μεταφορά των απορριμμάτων της επόμενης τριετίας με έκπτωση «ευκαιρία» μόλις 1% στα 4,8 εκατ. ευρώ.

 

Αν αθροίσει κανείς τα παραπάνω ποσά θα βρει περίπου 7,2 εκατ. ευρώ και θα πρέπει να προσθέσει επίσης 918.000 ευρώ το χρόνο από το 2021 έως και το 2023 (δηλαδή άλλα 2,75 εκατ. ευρώ περίπου) που προϋπολογίζει ήδη η υπηρεσία καθαριότητας ως κόστος για την εναπόθεση των απορριμμάτων που πρόκειται να μεταφερθούν σε διάφορους Χ.Υ.Τ.Α ανά την Ελλάδα.

 

Όλα τα παραπάνω ποσά μας βγάζουν σύνολο περίπου 10 εκατ. ευρώ χωρίς σε αυτά να έχουν υπολογιστεί αμοιβές και ασφαλίσεις των οδηγών των δικών μας οχημάτων μεταφοράς όπως επίσης και πρόστιμα που έχουν επιβληθεί στον Δήμο για την κατάσταση στην οποία βρισκόταν όλο αυτό το διάστημα ο Σ.Μ.Α. 

 

Πάνω λοιπόν από 10 εκατ. ευρώ θα στοιχίσει στους πολίτες το σχέδιο του κ. Καλογερόπουλου και της Δημοτικής Αρχής προκειμένου να "λυθεί" εντελώς προσωρινά το πρόβλημα που υπάρχει με τα απορρίμματα. Θυσία πραγματική αν αναλογιστεί κανείς ότι για να υπάρξουν τα χρήματα αυτά στους προϋπολογισμούς του Δήμου αναγκαστικά μειώνονται εκατοντάδες άλλοι κωδικοί που αφορούν κοινωνικές παροχές, έργα, αναμορφώσεις χώρων, πλατειών, παιδικών χαρών, χώρων άθλησης, αντικατάσταση δικτύων ύδρευσης, ασφαλτοστρώσεις δρόμων κτλ.

 

Είναι ένα σχέδιο που επί της ουσίας επικεντρώνεται στη μεταφορά και όχι τη διαχείριση των αποβλήτων. Για την ακρίβεια η διαχείριση επαφίεται στην εκάστοτε δομή εναπόθεσης με την οποία υπάρχει προγραμματική σύμβαση και δεν μεριμνά για τη συνολική διαχείρισή τους από τον δικό μας Δήμο που είναι και ο παραγωγός των απορριμμάτων.

 

Με 10 εκατ. ευρώ θα μπορούσε ο Δήμος να επενδύσει σε σύγχρονες εγκαταστάσεις διαχείρισης των στερεών αποβλήτων με φιλικές - προστατευτικές προς το περιβάλλον μεθόδους αλλά και σε υποδομές διαλογής – ανάκτησης - επαναχρησιμοποίησης ανακυκλώσιμων υλικών ελαχιστοποιώντας το μη επεξεργάσιμο υπόλειμμα. 

 

Θα μπορούσαμε επίσης να επενδύσουμε σε νέους κάδους γειτονιάς αλλά και οικιακούς κάδους διαφορετικού χρωματισμού προωθώντας στην κοινωνία μια λογική διαχωρισμού σε διαφορετικά ρεύματα εκμεταλλευόμενοι επίσης και το οργανικό υπόλειμμα για την παραγωγή βιοκαυσίμου, βιολιπασμάτων κτλ. 

 

Θα είχαμε επίσης την δυνατότητα να προμηθευτούμε νέα φιλικά προς το περιβάλλον απορριμματοφόρα και οχήματα αλλά και να αυξήσουμε το προσωπικό της καθαριότητας προκειμένου να είναι αποτελεσματικότερη στις αυξημένες ανάγκες της σημερινής κοινωνίας.

 

Είναι προφανές ότι το πρόβλημα δεν μπορεί να λυθεί οριστικά με το σχέδιο που προκρίνει η Δημοτική Αρχή αλλά θα μετατεθεί για το τέλος του 2023 όπου οι πολίτες θα πρέπει να κληθούν να επιλέξουν αν αυτό το σχέδιο μπορούν οικονομικά και ηθικά ως προς το περιβάλλον να το αντέξουν ή να ανασχεδιάσουν τις κινήσεις τους για την διαχείριση των στερεών αποβλήτων από μια σύγχρονη, οικονομική και φιλική προς το περιβάλλον προοπτική.

 

 

Κουβαράς Γιώργος

Δημοτικός σύμβουλος Μ.ΠΡΟ.Σ.Τ.Α

Μέλος Οικονομικής Επιτροπής Δήμου Αιγιαλείας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου