ΩΡΑ ΕΛΛΑΔΟΣ

Τετάρτη 16 Δεκεμβρίου 2020

Γ.Βόκας: Ο εγκέφαλος δρομολόγησης του 1ου υβριδικού πλοίου στην Ελλάδα στη γραμμή Αίγιο - Άγιος Νικόλαος

O Γιώργος Βόκας είναι ο εγκέφαλος του πρότζεκτ. Ένας πραγματικά προικισμένος και χαρισματικός επιστήμονας καθηγητής, που ηγήθηκε ενός πρότζεκτ το οποίο αν τελικά καταφέρει να πάρει την έγκριση, χρηματοδοτικά, από την Πολιτεία, θα απογειώσει το Αίγιο και όλη την περιοχή. Και στη συνέχεια, θα επεκταθεί σε όλη την Ελλάδα.

 

Ο κ. Βόκας μιλάει για πρώτη φορά, αποκλειστικά στην «Πελοπόννησο της Δευτέρας», για το μεγάλο στοίχημα, το δικό του, της ομάδας του, της Αιγιάλειας, της Φωκίδας! Την κατασκευή και δρομολόγηση του πρώτου υβριδικού πλοίου στην Ελλάδα, στη γραμμή Αίγιο - Άγιος Νικόλαος.

 

Ο καθηγητής στο Τμήμα Ηλεκτρολόγων και Ηλεκτρονικών Μηχανικών της Σχολής Μηχανικών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, με γνωστικό αντικείμενο «Ηλεκτρονικά Ισχύος και Εφαρμογές τους στα Συστήματα Ελέγχου Εναλλακτικών Πηγών Ενέργειας», αποκαλύπτει στην «ΠτΔ» ότι έχει ήδη βρεθεί το συμβατικό πλοίο που θα μετατραπεί σε υβριδικό, ότι η μελέτη έχει ήδη ολοκληρωθεί και ότι απομένει μόνο το πράσινο φως από την Πολιτεία για να χρηματοδοτηθεί το έργο.

 

Το μνημόνιο, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Ναυτιλίας, ανάμεσα στον Γ. Βόκα, τον Πρύτανη του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής κ. Καλδή, τους δημάρχους Δημήτρη Καλογερόπουλο και Γιώργο Καπετζώτη, έχει υπογραφεί με άξονα τη μετασκευή ενός κλασσικού πλοίου σε σύγχρονο υβριδικό (ηλεκτρικό και συμβατικού καυσίμου) για πρώτη φορά στην Ελλάδα, καθώς και τη δημιουργία των πρώτων «Πράσινων Λιμένων» σε Αίγιο και Άγιο Νικόλαο Δωρίδος.

 

Όλα είναι έτοιμα. Όλοι περιμένουν το τελικό οκ της Πολιτείας για το οικονομικό σκέλος.

 

Οι επισημάνσεις - αποκαλύψεις του καθηγητή κ. Γιώργου Βόκα:

 

«Η ιδέα του συγκεκριμένου έργου είναι υπό την αιγίδα του Υπουργείου Ναυτιλίας και του Γεν. Γραμματέα κ. Κυριαζόπουλου, και δημιουργήθηκε από κοινού με τους Δημάρχους Αιγίου και Αγίου Νικολάου Δωρίδος κ. Καλογερόπουλο και κ. Καπετζώνη αντίστοιχα. Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής μέσω του Πρύτανή του κ. Καλδή υπέγραψε σχετικό Μνημόνιο Συνεργασίας και Κατανόησης (MoU) με τους δύο Δήμους για το σκοπό αυτό».

 

-«Το πιο βασικό στην προκειμένη περίπτωση είναι ότι έχει βρεθεί o τύπος του πλοίου που θα χρησιμοποιηθεί εφόσον προχωρήσει η μελέτη στο τελικό στάδιο. Θα μπορεί να είναι ένα κλασσικό συμβατικό πλοίο, αρκεί να είναι αξιόπλοο, πιστοποιημένο και κατάλληλο για την περίπτωση, δηλ. το μέγεθός του να ταιριάζει και στην περιοχή. Ούτε μεγάλο ούτε μικρό. 

 

Τα αποτελέσματα θα μας δώσουν τη δυνατότητα να δούμε και κατά πόσο η τεχνολογία αυτή θα μπορούσε να εφαρμοστεί σε αντίστοιχες πορθμιακές-ακτοπλοϊκές συνδέσεις σε όλη την Ελλάδα».

 

-«Μετά από όλες τις τεχνικές μελέτες που έχουμε ήδη ολοκληρώσει, υπάρχουν στα χέρια μας προσφορές από πολύ μεγάλες εταιρείες. Είμαστε στην ευχάριστη θέση να έχουμε τρεις διαφορετικές μελέτες που θα μπορούσαμε να εφαρμόσουμε. Το ποια θα εφαρμοστεί έχει να κάνει και με το κόστος. Αν η χρηματοδότηση από την Πολιτεία είναι ανάλογη, θα φτιάξουμε και κάτι ανάλογο. Το κυρίαρχο θέμα είναι, λοιπόν, να μας εμπιστευτεί η Πολιτεία σε αυτό το εγχείρημα.»

 

-«Κάθε τέτοιο έργο, που είναι το πρώτο πιλοτικό ενός τόσο μεγάλου πρότζεκτ, δεν είναι καθόλου εύκολο να γίνει. Στην περίπτωση αυτή η ιδιαιτερότητα του έργου είναι μια συνδυαστική ιδέα. Να συνδυάσουμε δηλαδή τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, με ειδικές τεχνικές φόρτισης, τη δημιουργία πράσινων λιμανιών και το υβριδικό πλοίο. Ένα πλοίο που θα έχει και ντίζελ και ηλεκτρική ενέργεια. 

 

Ο συνδυασμός αυτών των στοιχείων είναι η καινοτομία. Ηλεκτρικά πλοία υπάρχουν κι αλλού. Αλλά ο παραπάνω συνδυασμός, η ενέργεια να προέρχεται από καθαρές πηγές ενέργειας, να έχουμε ειδικούς τρόπους φόρτισης, ασφαλείς και προηγμένους, και ταυτόχρονα να αναπτυχθούν και τα λιμάνια, αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα. Δεν είναι σκοπός μας απλώς να γίνει ένα έργο, αλλά ένα έργο πολύ ξεχωριστό, ένα πρότυπο έργο».

 

-«Το συγκεκριμένο πλοίο θα μετατραπεί σε υβριδικό. Θα μπορεί να κάνει και όλη τη διαδρομή ηλεκτρικά. Αλλά για λόγους ασφάλειας θα υπάρχει η δυνατότητα, εάν συμβεί κάτι, να γυρίσει σε ντίζελ. Όπως συμβαίνει με τα υβριδικά αυτοκίνητα. Όπως καταλαβαίνετε, είναι πιο δύσκολο πρότζεκτ να φτιάξεις ένα πλοίο υβριδικό και όχι αμιγώς ηλεκτρικό. Εδώ κι ένα χρόνο, εμείς ως Πανεπιστήμιο έχουμε τρέξει όλη τη διαδικασία. Τώρα πλέον η απόφαση είναι στα χέρια της Πολιτείας».

 

-«Είμαστε σε άμεση επαφή με τα Υπουργεία Ναυτιλίας και Ανάπτυξης για να βρεθεί η χρηματοδότηση, τα κονδύλια. Και είναι η πιο κατάλληλη στιγμή να πιέσει και η περιοχή με τους φορείς της ώστε να αναδείξει αυτό το έργο, για να πειστούν και η Πολιτεία ότι αξίζει τον κόπο να το χρηματοδοτήσουν. Θα το πω με μια φράση: αν ολοκληρωθεί αυτό το έργο, θα δείτε ένα άλλο Αίγιο, έναν άλλο Αγιο Νικόλαο λόγω της ανάπτυξης των περιοχών, που τόσο έχουν στερηθεί. 

 

Θα είναι κάτι πρωτοποριακό και για όλη την Ελλάδα. Θα είναι ένα έργο που θ' αποκτήσει διεθνή διάσταση και απήχηση, συνεπώς καταλαβαίνει κανείς και πόση αναγνωρισιμότητα θα προσφέρει στις περιοχές και νομοτελειακά θα συμπαρασύρει σε ανάπτυξη και την πορθμιακή γραμμή Ρίου-Αντιρίου».

 

-«Δίνω ιδιαίτερη βάση στο πώς και πόσο θα αγκαλιάσει η περιοχή το έργο, και ανάλογα θα πιέσει. Το Αίγιο θα έχει μια μεγάλη ευκαιρία ν' αποκτήσει μια μοναδική ταυτότητα. Η περιοχή θα αναβαθμιστεί θεαματικά. Φανταστείτε μόνο τι θα σημαίνει για την τουριστική διάσταση της Αιγιάλειας. 

 

Χωρίς να είμαι γνώστης θεμάτων τουριστικής ανάπτυξης, για παράδειγμα φανταστείτε τις εκδρομές που θα οργανώνονται από Αθήνα για Δελφούς, θα γυρνάνε προς Γαλαξείδι, Ιτέα και θα έρχονται από τον Άγιο Νικόλαο στο Αίγιο, θα περνάνε από Καλάβρυτα, Μέγα Σπήλαιο και επιστροφή Αθήνα. Θα είναι μια εκπληκτική εκδρομή που ως τώρα δεν υπάρχει. Πηγαίνεις και έρχεσαι από τους Δελφούς από τον ίδιο δρόμο, Καλάβρυτα το ίδιο, ενώ με το νέο υβριδικό φέρι θα συνδυάζεις μια εκδρομή στην οποία θα βλέπεις σαφώς περισσότερα μέρη, θα μπαίνεις και σ' ένα ιδιαίτερο καράβι, θα περνάς από τις τοπικές κοινωνίες, θα αγοράζεις τοπικά προϊόντα, θα δίνεις χρήματα σ' αυτές. Θα είναι ένας ιδανικός πόλος έλξης. 

 

Το Ρίο-Αντίρριο εξυπηρετεί άλλους είδους προορισμούς, για τη Δυτική Ελλάδα, την Ηπειρο, τη Δυτική Στερεά. Ενώ τώρα μπαίνεις στην καρδιά της Στερεάς, κάτι που λείπει από το 2011, όταν και σταμάτησε η γραμμή λόγω κρίσης. 

 

Και κάτι ακόμα πολύ σημαντικό: μπορείτε να φανταστείτε πόσα Σχολεία και Εκπαιδευτικά Ιδρύματα να θελήσουν να κάνουν αυτή τη διαδρομή για να δουν και να εξερευνήσουν πώς δουλεύει το υβριδικό πλοίο και οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας που το τροφοδοτούν; Μπορούν οι δύο Δήμοι να γίνουν ένας ιδιαίτερος πόλος έλξης».

 

-«Το κόστος για τη μετατροπή και λειτουργία του πλοίου σε υβριδικό είναι απολύτως λογικό. Θα είναι το 30-50% του κόστους απ' ό,τι αν αγοραζόταν ένα τέτοιο πλοίο για τη γραμμή. Γι' αυτό άλλωστε επιλέξαμε αυτή τη λύση. Για να διαπιστώσει και η Πολιτεία ότι πέρα από όλα τα άλλα, είναι και κάτι ιδιαίτερα οικονομικό».

 

-«Το καράβι θα μπορεί να κάνει μέχρι και τρεις διαδρομές την ημέρα. Το χειμώνα πιθανά θα είναι ένα δρομολόγιο, το φθινόπωρο δύο και καλοκαίρι, άνοιξη από τρία ημερησίως, ανάλογα την κίνηση».

 

-«Ναι, ο στόχος μας είναι να επεκταθεί αυτός ο τύπος πλοίου και σε άλλες γραμμές στην Ελλάδα. Γι' αυτό άλλωστε είχαμε και την ιδέα και την προχωρήσαμε. Για να δημιουργηθεί ένα πρότυπο πιλοτικό πλοίο, ώστε ν' ανοίξει ο δρόμος για τα επόμενα υβριδικά. Στο Αιγαίο Πέλαγος, που με ρωτάτε, είναι πιο σύνθετο το θέμα, γιατί εκεί χρειάζεται άλλη τεχνολογία, αλλά υπάρχει αυτή η δυνατότητα. Εμείς ξεκινάμε με τη γραμμή Αίγιο-Άγιος Νικόλαος πιο συγκρατημένα και ταπεινά, αλλά η προοπτική είναι να γίνει με παρόμοιο τρόπο και αλλού».

 

-«Και μην ξεχνάτε ότι κορυφαίο ρόλο, βεβαίως, παίζει το περιβαλλοντικό σκέλος. Δεν είναι δυνατόν από κάθε λιμάνι όταν ξεκινάνε τα καράβια να μολύνεται τόσο η ατμοσφαιρα και να υπάρχει τέτοια επιβάρυνση στις πόλεις. Δεν θα ήταν ιδανικό να ξεκινάνε τα πλοία με ηλεκτρισμό από τα λιμάνια και όταν ανοιχτούν σε κατάλληλη απόσταση να υπάρχει η δυνατότητα να ενεργοποιηθεί το ντίζελ; 

 

Να γιατί τα υβριδικά πλοία φαντάζουν κάτι ιδανικό πλέον, αφού προσφέρουν ασφάλεια και περιβαλλοντικό όφελος ταυτόχρονα. Δεν χρειάζεται να αναφέρω όλα τα συνακόλουθα οφέλη που μπορούν να προκύψουν από το έργο αυτό. 

 

Αυτά τα έχω περιγράψει και στην παρουσίαση που έκανα πρόσφατα στο Συνέδριο της 9ης Δεκεμβρίου 2020 που διοργανώθηκε με την συμμετοχή της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος με θέμα: «Οδηγώντας στο… μέλλον. Σύγχρονες και βιώσιμες αστικές μετακινήσεις με ασφάλεια και καινοτομία».

 

-«Το τελικό βήμα πλέον, πλην της χρηματοδότησης, είναι να κατατεθεί στη Βουλή από το Υπουργείο Ναυτιλίας το Νομοσχέδιο για τα ηλεκτρικά πλοία, το οποίο οι υπηρεσίες του ήδη προετοιμάζουν. Εμάς η προσπάθειά μας θα είναι να το κάνουμε H2 READY, δηλ. έτοιμο για να υποδεχθεί καύσιμο υδρογόνου. Θα είναι πρωτοποριακό να μπει κι αυτή η πρόβλεψη στο σχετικό Νομοσχέδιο».

 

-«Είμαστε σε άμεση επαφή με το Υπουργείο Ανάπτυξης για να βρεθεί η χρηματοδότηση, τα κονδύλια. Και είναι η πιο κατάλληλη στιγμή να πιέσει και η περιοχή με τους φορείς της ώστε να αναδείξει αυτό το έργο, για να πειστούν και το Υπουργείο και η Πολιτεία ότι αξίζει τον κόπο να το χρηματοδοτήσουν. 

 

Θα το πω με μια φράση: αν ολοκληρωθεί αυτό το έργο, θα δείτε ένα άλλο Αίγιο, έναν άλλο Άγιο Νικόλαο, ένα άλλο νησάκι Τριζόνια. Θα είναι κάτι πρωτοποριακό για όλη την Ελλάδα. Θα είναι ένα έργο που θ' αποκτήσει διεθνή διάσταση και απήχηση, συνεπώς καταλαβαίνει κανείς πόσο θα προσφέρει στην περιοχή».

 

-«Η συγκεκριμένη τεχνολογία θα φέρει μεγάλη ανάπτυξη και στα δύο αυτά λιμάνια της χώρας. Τα «έξυπνα» λιμάνια μπορούν να επεκταθούν και σε «έξυπνες πόλεις». Το λιμάνι μπορεί να γίνει η αφετηρία να αναπτυχθεί και η «έξυπνη» πόλη. Αυτό είναι το όραμα της επόμενης πόλης, μιας «έξυπνης» και βιώσιμης πόλης, και όχι απλά μιας «έξυπνης» και βιώσιμης ακτοπλοϊκής διαδρομής».

 

- «Από την στιγμή που θα εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση, μέσα σε ένα χρόνο η γραμμή θα τεθεί σε λειτουργία».

 

ΤΟΥ ΧΡΗΣΤΟΥ ΒΕΡΓΑΝΕΛΑΚΗ- www.pelop.gr

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου